Hardlopen & Sport

Ik ga weer hardlopen! – Dit is mijn plan

30 maart 2020
beginnen met hardlopen

Bijna een jaar nadat ik de marathon van Rotterdam heb uitgelopen, vind ik het wel weer tijd om weer te beginnen met hardlopen. Tijdens mijn zwangerschap stopte ik vrij snel met hardlopen, omdat het mij echt geen lekker gevoel gaf. Van mijzelf had ik wel verwacht dat ik het eerder op zou pakken, maar ik genoot nog te erg van de (verlengde) verlof en kraamtijd. Maar nu is het klaar en gaan de hardloopschoenen weer aan! De afgelopen tijd heb ik twee keer wat voorzichtige meters gemaakt en ik ben wel weer toe aan het echte werk. Geen marathon voorlopig, zulke plannen heb ik echt niet, maar eerste weer eens een 5km achter elkaar kunnen lopen. Helaas zijn er waarschijnlijk de komende tijd geen hardloopwedstrijden waar ik aan mee kan doen. Maar met een trainingsschema bij de hand heb ik ieder geval een leidraad die ik kan volgen en zal het aan een lopen van 5km voorlopig mijn doel zijn.

Welk trainingsschema ik ga volgen

Op internet heb ik gezocht naar passend schema. Nou die zijn er natuurlijk genoeg, maar net voordat ik eentje had gevonden die waar ik wat mee kon, kwam Kelly van RunningGirls.nl met een e-book over hardlopen voor beginners. Met daarin een schema die perfect aansluit op mijn wensen. Drie keer in de week hardlopen en niet meteen te hard van stapelen lopen. Dat moet te doen zijn! Ik heb al ervaring met trainingsschema’s die Kelly voor mij gemaakt had, oa. voor de marathon, dus ik weet dat het een goed schema moet zijn!

Raceverslag Rotterdam Marathon

En hoe nu verder

Ok, een trainingsschema heb ik, hardloopschoenen staan nog wel in de kast en ik heb vast nog wel wat hardloopkleding die past, hoop ik. Het is nu alleen nog een beetje plannen wanneer ik kan lopen. Want met een baby kan ik natuurlijk niet zomaar gaan wanneer ik wil. Bij de marathon vorig jaar heb ik ook de trainingen moeten inplannen, dus het is niet helemaal nieuw. Maar ik vind het best een beetje spannend om te zien hoe dit uit gaat pakken. Gelukkig werkt Pim om dit moment thuis en ben ik waarschijnlijk voorlopig ook niet aan het werk. Dit geeft net even wat meer ruimte om tijd vrij te maken om te beginnen met hardlopen. Voor nu is het even uitvogelen op welk tijdstip dit het beste uitkomt, maar ik heb er vertrouwen in dat wij hier een weg in gaan vinden.

De komende tijd zal ik regelmatig een update geven hoe het hardlopen gaat. Ik ben zelf vooral benieuwd hoe mijn lijf gaat reageren op het hardlopen en of ik verandering zal merken met voorheen. Er zitten nog wat zwangerschapskilo’s aan dus dat zal ik vast vernemen. Maar hopelijk gaan deze door het hardlopen er extra snel af! Zin en motivatie heb ik sowieso, dus ik heb vertrouwen dat het helemaal goed gaat komen!

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Eef 2 april 2020 at 11:15

    Wat tof dat je weer gaat lopen! Vraag uit interesse: ben je ook naar een bekkenfysio geweest voor een checkup?

    • Reply Wilja 14 april 2020 at 20:52

      Ja, super veel zin om weer te gaan hardlopen! Ik ben niet naar een fysio geweest, niet eens over nagedacht om eerlijk te zijn… Ook omdat ik zowel tijdens en na de zwangerschap nooit last van m’n bekken heb gehad.

  • Reply Ismay 7 april 2020 at 13:03

    Super goed dat je weer bent begonnen met hardlopen! Zelf ben ik ook pas begonnen (nu heb jij wat meer ervaring met je marathon, dus je weet vast al een hoop) en volg ik het schema van Run2Day voor beginners. Inderdaad niet te hard van stapel lopen. Rustig opbouwen! Ben je weer van plan om een marathon te gaan lopen?

    • Reply Wilja 14 april 2020 at 20:54

      Wat goed dat je bent begonnen met hardlopen! Rustig opbouwen is heel belangrijk, dat merk ik nu ook aan mijn lijf. Voorlopig ga ik geen marathon lopen. Het trainen kost zoveel tijd en daar heb ik nu even geen zin in. Maar verder in de toekomst zou het heel graag weer willen doen. Ik ben nog lang niet uitgelopen.

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.