Reizen

Centraal-Europa Tripje – Krakau dag 1 t/m 4

9 februari 2018
Citytrip Krakau

De eerste stop van mijn tripje zit er al weer op! Vanaf maandag tot donderdag was ik in Krakau en heb ik veel van de stad kunnen zien. Een super goed begin van mijn reis, want wat is Krakau toch een leuke stad. Ondanks dat het super koud was, heb ik enorm genoten van deze paar dagen.

DAG 1 – Maandag

Maandagochtend vertrek ik vroeg met de trein vanuit Groningen naar Eindhoven. Mooi op tijd ben ik op Eindhoven Airport en al snel zit ik in het vliegtuig naar Krakau! Na een korte vlucht van anderhalf uur landen we ruim op tijd op het vliegveld van Krakau. Aangezien ik alleen met handbagage vlieg, kan ik meteen doorlopen en pak ik de trein naar het centrum. Vanaf het station loop ik zo naar de studio waar ik de komende dagen ga verblijven. Na het droppen van m’n spullen besluit ik om nog snel even een rondje te gaan lopen in de oude stad. De eerste indruk van Krakau is meteen goed, zo veel mooier dan ik had verwacht!

krakau

DAG 2 – Dinsdag

Dinsdag wordt ik al vroeg wakker en ik besluit om Krakau te verkennen door te gaan hardlopen. Drie lagen kleding aan, want het is -8 graden buiten, koud! Maar eenmaal aan het rennen, is het echt super lekker weer. Het zonnetje schijntje, ik vind de perfecte hardlooproute en ik loop nog lekker ook, top!

Daarna is het tijd om de stad écht te ontdekken. Ik wil heel graag naar Schindler’s fabriek, wat nu een museum is, dus met een omweg ga ik die kant op. Zo zie ik meteen een hoop van de stad en aangezien het heerlijk weer is, is het geen straf om zo rond te lopen. De fabriek is heel interessant vooral als je meer wilt weten over de geschiedenis van Krakau tijdens de bezetting van de Nazi’s. Na dit bezoekje loop ik via de oude stad weer terug en eet ik onderweg een obwarzanek, een soort krakeling die je overal op straat kan kopen voor een paar cent. Niet heel bijzonder, maar gewoon lekker en iets wat je even moet proberen.

hardlopen in krakau

Schindler's fabriek

Krakau

obwarzanek

DAG 3 – Woensdag

Vandaag breng een bezoek aan Auschwitz, een plek die ik al heel lang met eigen ogen wilde zien. Mijn blog hierover kan je hier lezen. Ik kan niets anders zeggen dan dat het ontzettend indrukwekkend en onwerkelijk is om daar rond te lopen.

bezoek auschwitz

DAG 4 – Donderdag

Mijn laatste dag alweer in Krakau, maar gelukkig vertrekt mijn bus pas om 17:00 dus ik heb nog genoeg tijd om hier door te brengen. De hele nacht had het gesneeuwd dus Krakau lag er mooi bij onder een dik pak sneeuw. Dat levert mooie plaatjes op! Ik besloot om mijn laatste dag nog goed te gebruiken en op internet had ik gelezen dat er free walking tours waren. Aangezien ik zelf al veel van de stad had gezien, leek het mij juist leuk om nog meer te zien met een gids. Zo krijg je toch net even wat meer informatie dan ik uit mijn reisgidsje had gehaald. De tour die ik heb gedaan ging over de Joodse geschiedenis in Krakau en de tour gaat door de wijken Kazimierz en Podgórze. Kazimierz was de wijk waar de Joden vroeger woonden en daar is nog veel van terug te zien. In de oorlog moesten de Joden verhuizen naar de wijk Podgórze waar de beruchte getto’s waren. Een heftige geschiedenis. Deze tours, in heel Polen kan je ze doen, zijn zeker een aanrader als je net even wat meer wilt weten over de stad waar je in rond loopt. Er zijn meerdere tours die je kan doen en ze zijn gratis, al wordt het wel gewaardeerd als je aan het einde een kleine donatie geeft. Geef vooral wat jij het waard vind!

Na de tour liep ik via Kazimierz, waar ik een zapiekanka (soort pizzabroodje) at,  terug naar de oude stad. Hier scoorde ik nog wat souvenirs, zoals een magneetje, zonder plaatsnaam(!), en een paar fantastische sloffen. Toen was het alweer tijd om de bus te pakken richting Poprad. Daar werd ik opgehaald door de moeder van m’n schoonzusje en met een warm welkom werd ik bij hun thuis ontvangen. Super leuk om m’n broertje en schoonzusje weer te zien! En helemaal om te zien waar mijn schoonzusje vandaan komt. Na een lekkere maaltijd en genoeg biertjes, gingen we naar het huisje waar we de komende dagen verblijven. Omdat het al laat was gingen we maar snel naar bed. Morgen weer een nieuwe dag!

Krakau

free walking tour Krakau

kazimierz krakau

zapiekanka

souvenir krakau

Tot zondag ben ik met mijn broertje en schoonzusje in Tatraská Strba, een dorpje in het Tatra gebergte van Slowakije. Vandaag doen we het nog rustig aan, omdat zij beide moeten werken, en morgen gaan we langlaufen. Yes, de sport waarvan ik altijd heb gezegd dat het mij vreselijk lijkt, ga ik morgen toch echt een keer doen. Ik ben benieuwd!