Hardlopen & Sport

Hoe gaat het hardlopen na de marathon?

1 oktober 2018

Inmiddels is alweer twee weken geleden dat ik de marathon van Berlijn heb uitgelopen. Aan de ene kant voelt het alsof ik het gisteren gedaan heb en aan de andere kant voelt het zo lang geleden. Zo gek hoe dat kan gaan. De spierpijn is inmiddels echt weg en het lopen gaat weer behoorlijk soepel. Langzaam aan mocht ik weer gaan hardlopen. Vorige week vertelde ik over mijn nieuwe hardloopdoelen en het trainen daarvoor is begonnen. Eerst ga ik voor een snelle 4Mijl en daarna heb ik nog 3 weken om mijzelf klaar te maken voor de Berenloop op Terschelling waar ik de halve marathon ga doen. Genoeg om voor de trainen dus!

Rustig intervallen 

Dinsdagavond deed ik mee met de trainen van RunningGirlsGroningen. Zoals elke dinsdag gaan we deze keer ook intervallen en ik doe rustig aan mee. Helemaal kapot mag/kan namelijk nog niet, want hoewel ik de spierpijn niet meer voel, moeten mijn benen nog wel herstellen. Intervallen op een standje lager dus. Geen probleem en samen met Silvana doe ik de training in 20 minuutjes. De neiging om sneller te gaan is er wel, maar ik probeer mij in te houden en dit lukt aardig. Toch wel fijn om weer mee te kunnen doen ook al is het op een standje langzamer dan normaal.

Hardlopen na de marathon

Dubbele cijfers

Afgelopen zaterdag liep ik mijn eerste duurloop. Toen ik de deur uit stapte, dacht ik nog, ik zie wel hoever ik kom. Maar al bij de eerste stap voelde het meteen goed en besloot ik om een duurloop van +10km te gaan lopen. Niet te ver, maar toch een lekker stukje lopen op een rustig tempo. De kilometers vlogen voorbij en het ging super lekker! Aan het einde voelde ik een klein beetje m’n bovenbenen, misschien toch nog een beetje marathonspierpijn? Maar zodra ik stop met lopen, is dat gevoel weer weg. Door deze duurloop heb ik het gevoel dat ik langzaam aan mijn trainingen weer op kan pakken. Niet te gek natuurlijk, maar gewoon rustig de afstanden opbouwen en werken aan mijn tempo.

Hardlopen na de marathon

Sunday Runday

Het hardlopen zit nog zo ontzettend in mijn ritme dat ik zondagochtend uit gewoonte de deur uitstap om een herstelloopje te doen. Grappig om te zien dat het nog zo gemakkelijk gaat. Ik ga voor een rustig rondje van 4km en het gaat heel goed! Het is perfect hardloopweer, zonnig en niet te koud, dus een korte broek kan nog prima aan! Dit is echt mijn favoriete tijd om te gaan hardlopen, dat stukje tussen het einde van de zomer en het begin van herfst. Van mij mag dit weer nog wel een tijdje zo blijven, want ik vind hardlopen zo heerlijk!

Hardlopen na de marathon

De afgelopen week heb ik dus drie keer hardgelopen en daarmee in totaal 20km gemaakt. Best netjes vind ik zelf! Het begin is weer gemaakt en vanaf nu zal ik mijn trainingen langzaam opbouwen. Eigenlijk valt het mij alles mee hoe het hardlopen gaat na de marathon. En dat welbekende zwarte gat, met absoluut geen zin hebben in hardlopen, is er helemaal niet. Misschien omdat ik al heel snel twee hardloopwedstrijden op de planning heb staan of omdat ik nog steeds in het trainingsritme zit. Geen idee eigenlijk, maar ik ben er blij mee!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.