Hardlopen & Sport

Marathon Monday #1 – De trainingen zijn begonnen!

18 juni 2018

Vorige week vertelde ik hier dat ik in september aan de start sta van de Berlijn marathon! Elke maandag komt er een Marathon Monday-blog online waarin ik vertel o.a. hoe het gaat met mijn trainingen voor de marathon. Niet alleen deel ik hoe mijn hardloopweek is gegaan, maar ook wat ik nog extra ga doen als voorbereiding, tips voor het trainen van een marathon en nog veel meer!

Mijn trainingsschema heb ik inmiddels ontvangen van hardloopjuf Kelly en de eerste trainingen zijn gedaan. Het schema zelf ga ik niet delen, omdat dit persoonlijk voor mij gemaakt is en omdat deze geregeld aangepast zal worden als dit nodig mocht zijn. Wel zal ik in grote lijnen vertellen hoe mijn trainingen eruit zullen gaan zien de komende tijd. Deze week kan je in ieder geval lezen, hoe mijn eerste trainingsweek eruit zag.

Maandag – Herstelloopje

Deze run stond eigenlijk niet op de planning totdat ik een berichtje kreeg van Kelly. Of het niet verstandig was om een herstelloopje te doen vanwege de halve marathon van de zaterdag ervoor. Had ik er veel zin in na een lange werkdag? Nee, niet echt, maar toch ga ik de deur uit voor een langzame 4km. Het lopen ging vrij zwaar door de spierpijn die ik nog had. Maar uiteindelijk had ik wel het gevoel dit er een beetje uit te lopen en waren mijn benen achteraf veel soepeler dan ervoor. Dit loopje hielp dus zeker wel met mijn herstel!

Dinsdag – Intervallen 

Zoals elke dinsdagavond stond er nu ook een intervaltraining van de RunningGirls op de planning. Hier doe ik wekelijks aan mee, maar vanaf nu moet ik meer kilometers maken. Met Kelly heb ik afgesproken dat ik naar de training toe ga rennen in plaats van fietsen. Afgelopen dinsdag deed ik dat ook en had ik mazzel, want het was in het Noorderplantsoen. Ik woon hier vrijwel naast dus het was een loopje van maar 700m. Lekker makkelijk dus! De intervaltraining zelf ging helaas niet zo goed, want ik had nog best wel last van zware, vermoeide benen van de halve marathon. Ik was niet de enige en samen met wat andere meiden die ook in Zwolle hadden gelopen, liep ik langzame rondjes om de benen nog verder los te lopen. Hopelijk gaat het intervallen deze week beter!

Donderdag – tempoloop 

Mijn favoriete loopje van de hele week mocht ik donderdag doen. Eerst 1km inlopen, daarna 7km tempo maken en weer 1km uitlopen. Een korte tijd, veel tempo maken, vind ik altijd leuk om te doen. Deze run ging dan ook écht lekker en ik rende eindelijk weer eens een snelle pace. De 7km liep ik met een pace van 5:18. Iets te snel, hoorde ik achteraf maar het ging ook zo lekker!

Zondag – Duurloop

Gisteren was het tijd om de eerste duurloop te doen. Niet eens heel erg ver, als je bedenkt dat ik ruim 42km moet gaan lopen, maar ik zag er een beetje tegenop. Geen idee waarom, want deze afstand heb ik al veel vaker gedaan, dus daar lag het niet aan. Het tegenop zien, veranderde in het geen zin hebben en uiteindelijk met moeite ging ik zondagochtend de deur uit. Gewoon maar gaan, dacht ik, dan is het ook sneller voorbij. Eenmaal aan het hardlopen ging het wel prima, maar ik kwam er niet echt lekker in ofzo. Het werden uiteindelijk 14km die ik aan één stuk heb gelopen die wel oké gingen. Niet meer niet minder.

De komende week staan vrijwel dezelfde trainingen op de planning. Alleen zal mijn duurloop en tempoloopje iets langer zijn om meer kilometers te maken. En waarschijnlijk loop ik mijn duurloop op Schiermonnikoog, want ik ga aankomend weekend mee op het kamp van runninggirls.nl zo veel zin in! Naast het hardlopen wil ik ook meer oefeningen gaan doen om sterker te worden. Dat wordt vaker en langer planken om een sterke core te krijgen. Volgende week lees je alles in een nieuwe Marathon Monday-blog!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.