Hardlopen & Sport

Marathon Monday #3 – Hoe zien mijn trainingen eruit voor de marathon?

2 juli 2018

Het is alweer tijd voor de derde marathon update en dat betekend dat er nog maar 11 weken zijn tot Berlijn! Ik krijg er steeds meer zin in, al heb ik nog lang niet het gevoel er klaar voor te zijn. Gelukkig heb ik nog even om te trainen en om veel meer kilometers te maken. Inmiddels heb ik mij ook ingeschreven voor de halve marathon van Lauwersoog op 28 juni. Een mooi meetpunt om te kijken hoe ik ervoor sta en of ik beter loop dan een maandje geleden in Zwolle. Die halve marathon ging helemaal niet zoals ik zou willen en hopelijk gaat dat in Lauwersoog anders.

Met deze derde update ben ik dus ook met mijn derde trainingsweek klaar. Ik ben nog erg aan het zoeken hoe ik mijn trainingen het beste kan uitvoeren en voor mijn gevoel gaat dit steeds beter. Elke keer leer ik namelijk weer wat bij! Van hardloopjuf Kelly heb ik een trainingsschema gekregen die speciaal voor mij gemaakt is. Het schema zelf, zal ik niet gaan delen, maar ik kan wel in grote lijnen vertellen welke loopjes ik elke week doe. Natuurlijk doe ik niet elke week precies hetzelfde, maar de basis bestaat uit deze vier trainingen.

Intervallen

Elke dinsdagavond ga ik naar de training van RunningGirls en dit is vrijwel altijd een intervaltraining. Deze training sla ik eigelijk nooit over, ik kan gewoon niet op een dinsdagavond thuis blijven. Al jaren doe ik mee en het inmiddels zo vanzelfsprekend geworden om heen te gaan. Het leuke is dat intervallen in een groep een stuk beter gaat. Je wordt als het ware gemotiveerd om nog sneller te gaan of om nog net even die snelle loper bij te blijven. En omdat ik intervallen in m’n eentje gewoon moeilijk vind, doe ik het wekelijks bij de RunningGirls. Elke keer wordt er een andere intervaltraining van ongeveer 30 min. gegeven, dus lekker afwisselend ook nog! Om meer kilometers te maken, ga ik er hardlopend heen. De ene keer is dat 700m en de andere keer weer 4km. Want eigenlijk is 30 min. intervaltraining niet genoeg voor een marathon. Op deze manier haal ik het meeste uit de intervaltraining. Wil je wat inspiratie op doen voor je komende intervaltrainingen? Klik dan hier voor verschillende trainingen die je kan doen! 

Tempoloop

Dit is mijn favoriete loopje van de week, lekker tempo maken! Dit bestaat uit een warming-up van een kilometer en dan tempo maken. De afstand varieert, maar dit gaat steeds een stukje langer worden. Afsluitend loop ik dan nog een cooling down van weer een kilometer. Best pittig om een snel tempo lang vol te houden, maar dit loopje geeft zoveel voldoening. Daarnaast is het ook een loopje dat ik zo even tussendoor kan doen, want het is vaak maar een uurtje trainen. Dat is wel wat anders dan een duurloop die een hele ochtend in beslag kan nemen.

Duurloop

In het weekend staat dit nu standaard op het programma, een duurloop. Dit is natuurlijk de meest kenmerkende training voor een marathon, want hier worden de kilometers gemaakt. Elke week ga ik een stukje verder en maak ik meer kilometers. Ook een duurloop vind ik heerlijk om te doen. In een langzaam tempo de kilometers voorbij laten vliegen. Het fijne is helemaal als je in een soort flow komt, het gevoel dat je nog wel uren in hetzelfde tempo door kan gaan. Ik vind het ook wel een uitdaging elke keer om zoveel kilometers te maken.

Herstelloopje

De dag na de duurloop staat er altijd een herstelloopje op de planning. Nu moet ik meteen eerlijk hier in zijn, want deze training sla ik nog wel eens over. Dit loopje staat in mijn schema om de benen los te lopen, maar het voelt soms een beetje doelloos om het te doen. Ik weet dat het helpt en dat ik daarna minder last heb van spierpijn. Maar de stap om het daadwerkelijk te doen, voelt soms heel groot. En dat terwijl dit gewoon een rustig rondje van een paar kilometer is. Dit zou juist het meest gemakkelijk rondje van de week moeten zijn. Mijn doel van de komende tijd gaat dan ook worden om toch het herstelrondje te doen.

Dit zijn mijn trainingen die ik wekelijks doe om uiteindelijk de marathon te kunnen lopen. De basis is vrijwel hetzelfde als bij mijn vorige marathons, maar de trainingen zelf zijn veel meer op maat. Het past dus beter bij mij en na elke training wordt elke keer uitgebreid gekeken hoe het gegaan. Ik krijg vooral ook tips hoe het de volgende keer beter kan. Het is nu al zo ontzettend leerzaam! Met nog 11 weken te gaan, heb ik nog tijd genoeg om het beste uit mijn trainingen te halen en om helemaal klaar aan de start te staan in Berlijn! 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.