Hardlopen & Sport

Marathon Monday #4 – 52 kilometer gelopen!

9 juli 2018
Marathon Monday #4

Wat een top week heb ik gehad! Zoveel kilometers gemaakt, super lekker gelopen en zelfs 5(!) keer hardgelopen. Doe mij maar elke week zo’n trainingsweek. Bij die 5 trainingen liep ik in totaal dus 52km, best veel vind ik zelf! Om heel eerlijk te zijn, er zijn tijden geweest waarin ik niet eens zoveel kilometers maakte in één maand. Dat is zelfs nog niet eens zo heel lang geleden, volgens mij liep ik in mei of april niet meer dan afgelopen week. Het gaat de goede kant op dus en tot nu toe verloopt mijn training voor de Berlijn marathon heel soepel. Hopelijk kan ik dit nog volhouden tot 16 september! Lees je snel mee hoe mijn trainingsweek eruit zag.

Maandag – Herstelloopje van 5,5km

Omdat ik op zondag mijn duurloop heb gelopen, ga ik aan het einde van een lange werkdag nog even de deur uit. Een herstelloopje van 5km mag ik lopen en hierbij moet ik vooral op mijn hartslag letten. Deze mag niet boven de 150 bpm komen en dat betekent dat ik lekker langzaam mag lopen. Met nog iets wat zware benen van de duurloop van de dag ervoor, maak ik de kilometers. Het ging verassend lekker en weer fijn mijn benen losgelopen. Een goed begin van de week!

herstelloopje

Dinsdag – Intervallen met RunningGirls

Dinsdagavond is RunningGirlsGroningen avond! Deze keer was de training bij Kardinge en dat is voor mij aan de andere kant van de stad, best een stukje lopen dus. Want ik ga sinds ik train van de marathon, elke keer hardlopend naar de intervaltraining toe. Deze keer mocht ik bijna 4,5km lopen voordat ik er überhaupt was. En dan begint de training nog maar. Ik zie het maar als lekker warmlopen en kilometers maken. Het intervallen zelf ging heel goed en ik heb lekker tempo kunnen maken. Daarna weer helemaal terug lopen, wel gezellig samen met Kelly, en daarmee maakt ik 13km.

Donderdag – Tempoloop 

Elke week zeg ik het weer, maar dit blijf mijn favoriete loopje van de week! Lekker tempo maken. Vandaag mocht ik eerst 1km inlopen, daarna 5x 5min tempo + 5x 2,5min rust en 1km uitlopen. Hierbij kon ik dus 5 keer versnellen en dat vind ik zo lekker om te doen. Gewoon tempo maken en gaan. Dan met het vooruitzicht om weer 2,5min. bij te komen, maakt het helemaal fijn. Alweer top gelopen!

Zaterdag – Duurloop van 20km

In het weekend was het tijd voor mijn duurloop. Omdat ik had uitgeslapen en wat afspraken had, kon ik pas aan het einde van de middag de deur uit op te gaan hardlopen. Eigenlijk was dit helemaal niet zo verkeerd, want inmiddels was er meer bewolking en was het koeler geworden. Dat was dus best aangenaam lopen. Bij deze duurloop stond het lopen op hartslag centraal. De vorige keer ging ik namelijk iets te snel waardoor mijn hartslag ook hoger was. Dat moest deze keer anders. Dus had ik mijn horloge zo ingesteld dat ik een melding zou krijgen als deze boven de 150 bpm zou gaan. De eerste kilometers was het even zoeken naar een goed tempo, maar deze eenmaal gevonden liep ik ontzettend lekker. Alsof ik zonder moeite die kilometers kon afleggen. Wel een stukje langzamer dan ik normaal zou doen, maar juist daardoor had ik veel energie over. Zonder al te veel moeite liep ik de 20km en dat gaf zo’n goed gevoel! Hierdoor krijg ik alleen maar meer zin om nog langere duurlopen te doen.

20km duurloop

Zondag – Herstelrondje 

Zondagochtend was ik veel te vroeg wakker en daar besloot ik meteen maar gebruik van te maken. Net iets na 7 uur stond ik buiten om een herstelloopje te doen. Misschien iets te snel na m’n duurloop van de dag ervoor, maar dan had ik het meteen maar gehad. Eenmaal aan het lopen, voelde ik wel aan m’n benen dat ik gisteren wat had gedaan. Veel moeite om langzaam te lopen had ik dan ook niet. Het liep verder prima en al snel waren de 5km voorbij, prima loopje!

Deze week was écht zoals ik elke trainingsweek zou willen hebben. Ik heb zelfs iets meer gelopen dan op m’n trainingsschema stond en het ging ook allemaal super goed! De komende week zal ik weer meer kilometers maken en ik heb er zin in. Inmiddels het nog maar 10 weken tot aan Berlijn en dat klinkt al zo dichtbij! Voor mijn gevoel ben ik, nu al, beter dan ooit getraind voor een marathon en ik niet wachten tot ik aan de start sta. Maar eerst mag ik nog veel meer kilometers maken om die marathon goed te kunnen volbrengen. Let’s do this!

BewarenBewaren

BewarenBewaren

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Jeroen 9 juli 2018 at 20:42

    Wauww wat goed bezig zeg en goed dat je op je hartslag let 💪🏻.

    Succes met je nieuwe trainingsweek.

  • Reply Malin 9 juli 2018 at 21:00

    Klinkt goed Wilja, wat maak je lekker veel kilometers. Succes, ga zo door, ik ben heel benieuwd naar de komende tien weken en het slotstuk natuurlijk!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.