Hardlopen & Sport

Nog een maandje tot de marathon! Hoe gaat het trainen?

4 maart 2019
Road to Rotterdam Marathon

Over 34 dagen sta ik aan de start van de Rotterdam marathon, iets meer dan een maand dus! Wat gaat de tijd toch snel. Soms heb ik echt het gevoel dat ik nog maar net ben begonnen met trainen en dat ik nog heel veel weken te gaan heb. Maar niets is minder waar. Nog even en dan loop ik mijn langste duurloop van 35km. Aan de ene kant heel fijn dat de tijd zo snel gaat, want ik heb er zoveel zin in! Maar aan de andere kant ben ik voor mijn gevoel nog helemaal niet klaar om een marathon uit te lopen. Gelukkig heb ik nog even, een maandje dus.

Hoe gaan de trainingen?

Het trainen gaat zo beter en gemakkelijker dan ik van tevoren had gedacht! Het is net alsof ik ineens een extra dosis discipline erbij heb gekregen om al mijn trainingen netjes uit te voeren. Heel braaf volg ik mijn trainingsschema en als het nodig is, overleg ik om mijn training aan te passen. Dit voelt zo fijn om te weten dat het niet aan mijn trainingen kan liggen zometeen, want mijn trainingsschema zit vol met groene vakjes. Vrijwel alles goed uitgevoerd dus! En toch leer ik elke keer weer wat bij. Zo liep ik laatst een duurloop waarbij ik op het einde heel erg honger had en daardoor slecht liep. Ik moet dus meer eten van tevoren en iets meenemen voor onderweg. Daarnaast mag mijn hartslag nog wel wat lager bij mijn duurlopen, al vind ik dit het moeilijkst. Wat dit betekent dat ik langzamer moet lopen en op de een of andere manier heb ik hier moeite mee. Maar het grootste gedeelte gaat mij goed af en ben ik blij verrast van mijn eigen kunnen.

Mijn lichaam staat in standje ‘marathonlijf’

Net zoals bij trainen voor de marathon van Berlijn verandert mijn lichaam weer. Het is net alsof het ineens in standje ‘marathonlijf’ komt. Mijn buik is platter, mijn vrouwelijke vormen zijn minder dan normaal en al mijn kleding zit wat losser. Dit is de afgelopen weken vanzelf verandert en eigenlijk is dat ook helemaal niet zo gek. Ik train nu meer dan 6 á 7 uur per week en dan is het logisch dat mijn lichaam anders is geworden. Een fijne bijkomstigheid om te zien dat ik langzaam aan fysiek klaar begin te worden voor de marathon. En dat het dan voor mijn gevoel als vanzelf gaat, is helemaal mooi meegenomen!

Road to Rotterdam Marathon

Wat ga ik de komende weken doen?

Met nog iets minder dan 5 weken te gaan, begint de laatste fase van de trainingen voor de marathon. Deze week loop ik een halve marathon om de wedstrijdprikkel te creëren. Even oefenen voor het echte werk. Dus omgaan met wedstrijdspanning, nadenken over hoe de HM ga uitvoeren en om te zien hoe ik ervoor sta. Die week erna loop ik mijn laatste en meteen langste duurloop van 35km. Hoewel dit een enorme afstand is, heb ik echt zin om deze te lopen. Ik ga namelijk weer met de atletiekvereniging meelopen, wel zo gezellig! De laatste 3 weken is het de taperfase, wel fit blijven en bewegen, maar een stuk minder dan eerst. Die weken zijn moeilijk, want dan moet ik écht wachten totdat ik de marathon mag lopen.

Naast het hardlopen wil ik ook nog werken aan mijn core. Gewoon om sterker aan de start te staan en omdat daar nog winst valt te behalen. Op de een of andere manier vind ik het heel lastig om naast het hardlopen hieraan te werken. Af en toe doe ik wat yoga of ga ik planken, maar het is vaker niet dan wel. De komende weken gaat dit dus iets worden waarbij ik dezelfde discipline als die ik voor het hardlopen heb, moet gaan creëren. Ik moet aan de bak dus!

Verder ga ik mijzelf zoveel mogelijk voorbereiden op de marathon. Ik wil er meer over lezen en leren. Daarnaast ga ik ook nog goed bekijken wat ik heb gedaan bij mijn vorige marathons en wat ik deze keer beter anders kan doen. Ik wil gewoon zo goed mogelijk voorbereid aan de start staan in Rotterdam. Nog iets meer dan een maand en dan is het zover. Weer een marathon lopen en ook deze keer heb ik er gewoon zoveel zin in!

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Lisa 5 maart 2019 at 15:14

    Wat fijn dat de trainingen zo goed gaan. Wat ik doe om aan de core-training te doen is voor de trainingen 10 minuten yoga te doen en na de training 10 minuten core. Ik laat mijn matje liggen, zodat ik wel ‘moet’ na mijn training. Dit doe ik alleen niet na mijn lange duurloop. Succes met de laatste voorbereidingen!

    • Reply Wilja 5 maart 2019 at 15:45

      Dat is een goeie tip! Dankjewel!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.