Hardlopen & Sport

Q&A over mijn voorbereidingen voor de marathon – deel 1

6 maart 2019
Q&A marathonvoorbereiding

Gisteren deed ik een oproepje op Instastories of jullie vragen hadden over mijn voorbereidingen voor de marathon. Daar kwamen zoveel reacties op, zo leuk! Een deel van de vragen beantwoorde ik via stories, maar sommige vragen hebben een iets uitgebreider antwoord nodig. Deze deel ik daarom hier in deze blog. En dit waren nog niet eens alle vragen, dus ik denk dat er zelfs nog genoeg over is voor een deel 2. Mocht je nog een vraag hebben die er niet tussen staat, laat het dan hieronder weten!

Hoe kom jij aan je trainingsschema?

Over mijn trainingsschema kreeg ik heel veel vragen. Niet alleen hoe ik er aan kom, maar ook of ik ‘m misschien zelf maak. Dat doe ik niet, maar Kelly van RunningGirls maakt voor mij een persoonlijk trainingsschema. Zij heeft hiervoor gestudeerd en weet dus waar ze het over heeft. Het trainingsschema zelf ga ik niet delen, want deze is speciaal voor mijn doel gemaakt en aan de hand van mijn eerdere prestaties. Voor een ander is het dus misschien helemaal geen goed trainingsschema.

Wel kan ik vertellen welke trainingen ik wekelijks doe. Ik train vier keer in de week en op dinsdagavond is mijn eerste training. Dan doe ik mee met de intervaltraining van RunningGirls en ga daar hardlopend naartoe. Hierdoor maak ik vrij veel kilometers en heb ik meteen een intervaltraining meegepakt. Op donderdag doe ik een tempoloop en deze is telkens anders. Soms bestaat de training uit verschillende tempoblokken en soms een kortere duurloop op een sneller tempo dan normaal. Lekker afwisselend dus. In het weekend loop ik mijn lange duurloop en een dag later meteen mijn herstelloopje. De duurlopen worden elke week iets langer totdat ik uiteindelijk 35km loop. Heel globaal is dit mijn trainingsschema.

Ben je zelf op zoek naar een goed hardloopschema waarbij je aan je eigen doel werkt, dan zou ik het echt aanraden om dit door een hardlooptrainer te laten doen. Natuurlijk kan je veel voorbeelden vinden op internet of in de boeken, maar een persoonlijk trainingsschema werkt heel fijn vind ik zelf. Nu heb ik echt het idee dat ik train zoals dit het voor mijzelf het beste is. Ook wordt er wekelijks gekeken hoe de trainen zijn gegaan en of er misschien iets aangepast moet worden. Die persoonlijke touch werkt voor mij ontzettend motiverend!

Wanneer wist je dat je er klaar voor was om een marathon te gaan lopen en ervoor te trainen?

Voor mij was het heel logisch om na een paar keer een halve marathon te hebben gelopen, voor een marathon te gaan. Mijn eerste marathon liep ik in juni 2016 en toen liep ik ongeveer 4 jaar hard. Of ik er achteraf klaar voor was? Nee, niet echt. Maar ik wilde een nieuw doel en dat werd voor mij een langere afstand, een marathon dus. Ik had het totaal onderschat en deed qua trainingen ook maar wat. De marathon zelf was super zwaar, maar toch kwam ik met een enorme runnershigh over de finish en wilde ik meteen nog een keer. Ik kan wel zeggen dat toen mijn liefde voor de marathon ontstaan is.

Slachte Mararthon

Heb je een tijdsdoel?

Ik zou heel graag een sub4 willen lopen, onder de 4 uur dus. Voor mij is dat echt een magische grens die ik een keer wil halen. Vorig jaar liep ik in Berlijn 4:14 en dat jaar daarvoor in Rotterdam tikte ik ook de 4:14 aan. Ik weet gewoon dat ik een keer onder de 4 uur zou moeten kunnen lopen. Dus hopelijk loop ik mijn vierde marathon wel in een sub4!

Hoe deel jij je race in qua pace? Voor elke km dezelfde pace of meer tijd voor de laatste kilometers?

Mijn plan voor de marathon is om rustig te beginnen. Zo krijgt mijn lichaam de kans om er langzaam aan in te komen en schiet mijn hartslag niet meteen omhoog. Na ongeveer 10km wil ik mijn pace versnellen en een aangenaam tempo aanhouden wat ik lang zou kunnen volhouden. Uiteindelijk hoop ik dat ik genoeg energie over heb om de laatste kilometers echt te knallen. Dus langzaam beginnen en het tempo steeds een beetje opvoeren.

Wat is voor jou belangrijk de laatste dagen voor de marathon als het gaat om activiteiten, rust en eten?

De week voor de marathon wil ik zoveel mogelijk rust pakken. Ik heb deze keer zelfs een week vakantie opgenomen om m’n lichaam zo min mogelijk te belasten en om fris aan de start te staan. Qua hardlooptraining doe ik die week een stuk minder om ervoor te zorgen dat ik geen spierpijn krijg. Alles om fit aan de start te staan. Ook ga ik die week iets beter op m’n voeding letten. Niet te veel vet eten, koolhydraten stapelen en natuurlijk zo gezond mogelijk eten. Verder ook net even iets meer water drinken dan normaal. Het gaat een hele rustige, saaie week worden. Maar zo weet ik wel dat ik genoeg energie heb voor de marathon die ik mag gaan lopen!

Dit was het eerste deel van de vragen en ik heb nog meer dan genoeg om nog een blog mee te vullen. Mis je nog een vraag? Laat het dan in een berichtje hieronder weten.

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Inge 6 maart 2019 at 21:00

    Wat eet je rondom/tijdens je lange duurloop?

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.