Hardlopen & Sport

Raceday! Zo gingen mijn trainingen voor de Midwinter Marathon

3 februari 2019

Nog paar uurtjes en dan sta ik aan de start van de Midwinter Marathon in Apeldoorn. Daar ga ik de Asselronde doen die een route van 25km heeft. Ik heb er ongelofelijk veel zin in en kan niet wachten om daar te gaan hardlopen! Twee jaar geleden liep ik deze wedstrijd ook en daar heb ik toen zo ontzettend van genoten. Het raceverslag lees je hier. De afgelopen weken heb ik heel erg mijn best gedaan om zo getraind mogelijk aan de start te staan. Ik kan alvast vertellen dat dit volgens mij heel goed gelukt is!

Mijn hele trainingsschema in het groen!

Als voorbereiding voor de Midwinter marathon heb ik een trainingsschema gevolgd die Kelly van RunningGirls.nl voor mij heeft gemaakt. Dit schema was speciaal voor mij samengesteld en helemaal aangepast aan mijn agenda en behoeften. Ideaal, want zo wist ik precies hoe en wanneer ik mijn trainingen moest doen. Nou was het een enorm korte tijd om te trainen, want ik begon 4 weken van tevoren. Niet echt een ideale situatie, maar gelukkig heb ik de basis wel qua hardlopen en kon ik het makkelijk oppakken. Maar normaal gesproken zou ik dit dan ook echt niet aanraden.

Anyway, ik begon in de tweede week van het jaar met mijn schema. Elke dinsdagavond trainen met RunningGirls stond er natuurlijk op en dit was zeker geen probleem om te doen. Lekker een uurtje intervallen en daarna voldaan op de bank ploffen. De moeilijkste training van de week vond ik die op donderdagavond. Deze moest ik doen na een dag werken en het was telkens een tempoloop. Na een lange werkdag vond ik het heel pittig om nog in het donker naar buiten te gaan voor een training. Meerdere keren heb ik hier tegenaan gehikt, maar gelukkig heb ik het elke keer gedaan. De duurlopen in het weekend vond ik heerlijk! Ik ben echt een lange afstandsloper en kan hier zo van genieten. De eerste duurloop was met de atletiek vereniging, de tweede samen met Kelly en de laatste deed ik alleen. Alle drie de keren ging het lekker en vooral de laatste ging als vanzelf. Hierdoor weet ik weer waarom ik zo graag die lange afstanden loop. Gewoon verstand op nul en kilometers maken. Als laatste deed ik telkens een herstelloopje om de stijfheid uit mijn benen eruit te lopen. Lekker rustig hobbelen, zo voelde dat elke keer.

Als ik zo terug kijk naar de afgelopen weken kan ik niet anders dan tevreden zijn. Elke training op mijn schema heb ik uitgevoerd en eigenlijk ging alles heel erg goed. Allemaal groene vakjes dus! Ondanks dat het weer soms niet mee zat of dat ik soms geen zin had, heeft mij er niet van weerhouden om te gaan. Het viel mij reuze mee hoe mijn conditie was en in hoeverre ik het lopen van zoveel kilometers aankon. Van tevoren was ik namelijk wel even bang dat het allemaal iets teveel zou zijn. Kelly waarschuwde mij ook aan het begin dat ik echt aan de bak moest. Maar het heeft gelukkig goed uitgepakt en vandaag zie ik of mijn trainingen zijn vruchten heeft afgeworpen!

Wat is mijn doel voor vandaag?

Twee jaar geleden liep ik een tijd van 2:17:37 met een pace van 5:30. Een tijd waar ik heel blij mee zou zijn als ik dat vandaag zou lopen, al zou iets sneller ook leuk zijn. Ik wil eigenlijk gewoon lekker rennen en mijzelf niet meteen kapot lopen. Mijn plan is dan ook om rustig aan te beginnen en langzaam aan zien of ik kan versnellen. Sneller dan mijn PR is mooi meegenomen, maar als het er niet in zit, vind ik dit ook prima. Het is in ieder geval weer een mooie test om te zien hoe ik ervoor sta qua langere afstanden. Ook kan ik meteen zien of mijn trainingen voldoende zijn geweest om deze afstand te kunnen lopen. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en kan niet wachten tot de start!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.