Hardlopen & Sport

Running – Mijn Duurloop Routine

23 maart 2017
mijn duurloop routine

Mijn trainingen voor de marathon van Rotterdam zijn in volle gang en inmiddels ben ik in de taperfase. Voor mij geen lange duurloop meer, maar vanaf nu moet ik vooral mijn rust pakken. En zin maken om die 42,195km te gaan lopen, gelukkig heb ik dat nu al! Die duurlopen gingen deze keer veel beter dan tijdens de trainingen van mijn eerste marathon. Misschien kwam dat omdat ik wist wat ik kon verwachten, maar ik denk dat het ook vooral aan mijn voorbereidingen en instelling kwam. Een marathon loop je namelijk niet zomaar en daar moet je echt tijd voor maken. Met even hardlopen tussendoor ga je het echt niet redden. Die instelling had ik eerder wel.

Een goede voorbereiding voor een duurloop is dus echt belangrijk en inmiddels heb ik mijn eigen routine hierin gevonden. Ik heb gemerkt dat ik zo het beste mijn duurlopen uitvoer en ik ze op een fijne manier kan lopen. Benieuwd hoe mijn duurloop eruit ziet? Lees dan vooral verder. 

Voor de duurloop 

Als eerste vind ik het heel belangrijk dat ik een goede nachtrust heb. Ik merk gewoon dat ik dit nodig heb, wil ik goed kunnen lopen. Dus op tijd naar bed en ‘s ochtends vooral niet te lang blijven liggen. Daarnaast zorg ik ervoor dat alles klaar ligt wat ik tijdens mijn duurloop nodig heb. Aan de hand van de weersvoorspelling stel ik een outfit samen. Gelletjes en snoepjes heb ik ook altijd in huis zodat ik deze mee kan nemen. Ook heb ik wat contant geld en mijn ov-chipkaart die ik mee neem. En ik zorg ervoor dat zowel mijn iPhone als TomTom horloge opgeladen is.

Op de ochtend zelf maak ik een stevig ontbijt waarmee ik genoeg energie krijg. Vaak kies ik voor een grote kom havermout of bananenpannenkoekjes. Het is maar net wat ik in huis heb en waar ik zin in heb. Hierbij drink ik thee of heet water met citroen, mijn kopje koffie bewaar ik voor na de duurloop.

Omdat ik tijdens een duurloop veel kilometers af moet leggen, vind ik het fijn om van tevoren een route te bedenken. Zo weet ik precies hoe ik moet lopen om de nodige kilometers te maken. Ik maak hierbij gebruik van afstandmeten.nl om een leuke route te maken.

Vlak voordat ik de deur uit ga, doe ik een korte warming-up. Even de spieren warm maken zodat ik goed kan starten. Ik merk dat ik beter van start ga als ik eerste een warming-up heb gedaan. Als laatste check ik nog snel even de weervoorspelling voordat ik echt op pad ga. 

Tijdens de duurloop

Ok, tijd om te gaan! Even die knop omzetten dat ik kilometers moet maken en ik ga van start. Hardlopen is vaak echt een mentaal spelletje en vooral bij die lange duurlopen. Jezelf erop instellen op het aantal kilometers dat je gaat maken helpt enorm. Want je kan immers ergens naartoe werken. Dit doe ik zelf dus ook altijd.

Tijdens het hardlopen neem ik vanaf 10km elke 5km een snoepje of gelletje. Zo zorg ik ervoor dat mijn energievoorraad op peil blijft en dat ik niet uitgeput raak. Ook drink ik tussendoor vaak water dat ik meeneem of onderweg ergens koop.

Vaak stop ik een keer onderweg om echt even goed te eten en te drinken. Meteen maak ik dan ook even een fotootje die ik later op Instagram kan delen. Deze stop doe ik net even over de helft, zodat ik al veel kilometers achter de rug heb en nog minder moet lopen. Weer dat mentale spelletje.

Bij de laatste kilometers is de drang om nog een keer te stoppen altijd heel erg groot, maar ik weet dat ik dan weer heel slecht kan beginnen met lopen. Dus er zit niks anders op dan gewoon door te lopen tot het einde. En hoe sneller je gaat en doorloopt, des te eerder je thuis bent denk ik altijd maar.

Na de duurloop

Als ik het benodigde aantal kilometers heb gemaakt, mag ik stoppen. Dat is altijd een geluksmomentje, want ik heb het gewoon maar weer eens gedaan! Ik zorg ervoor dat ik altijd nog ongeveer een halve kilometer heb om uit te lopen voordat ik thuis ben. Even bijkomen en de benen nog eventjes loslopen.

Bij thuiskomst doe ik nog wat rek- en strekoefeningen en zorg ik ervoor dat ik meteen wat eet en drink. Meestal kies ik voor een banaan en wat kokoswater. Even uitpuffen en dan is het tijd voor een lange, warme douche. Niets is lekkerder dan douchen na het hardlopen, dan heb je het echt even verdiend!

En dan mogen de beentjes omhoog! Zo ziet mijn duurloop routine er uit. Nu is het maar afwachten of mijn trainingen genoeg waren voor de marathon. Nog minder dan 3 weken wachten en dan sta ik aan de start. Ik heb er zin in! Wie zie ik daar?

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.