Hardlopen & Sport

Running – Mijn trainingsschema voor de Rotterdam marathon

19 januari 2017
trainingsschema marathon

Nog maar 80 dagen en dan loop ik de marathon van Rotterdam. Inmiddels ben ik hiervoor hard aan het trainen en graag wil ik mijn trainingsschema met jullie delen. Het schema wat ik hanteer voor mijn trainingen komt uit het boek ‘Live Love Run’ van Annemerel. Hierbij heb ik elke week 4 trainingen die ervoor gaan zorgen dat ik helemaal klaar ben voor de marathon op 9 april!

#1 Interval

Dinsdagavond is het voor mij vaste prik, intervallen met RunningGirlsGroningen. Samen met een grote groep meiden krijg ik hier een intervaltraining van juf Kelly. We beginnen met een warming-up, daarna een half uur keihard intervallen en dan sluiten we af met wat rek- en strekoefeningen. De trainingen verschillen iedere week, dus er is genoeg afwisseling. Sinds ik meedoe aan deze trainingen ben ik zo veel sneller geworden! Voor mij helpt het echt om samen te intervallen en elkaar te motiveren om net even wat sneller te gaan. Daarnaast is het ook nog eens super gezellig om elkaar iedere week te zien. Omdat mijn doel bij deze marathon is om sneller te lopen dan mijn vorige marathon, vind ik dit zelf een belangrijke training. Ik wil altijd wel sneller worden en intervallen helpt daarbij goed.

Soms komt het voor dat ik niet bij een training kan zijn op dinsdagavond en dan moet ik zelf intervallen in mijn eentje. Dat vind ik een stuk minder leuk om te doen en daar moet ik mij echt toe zetten. Op mijn TomTom horloge stel ik dan een intervaltraining in zodat ik weet wanneer ik moet aanzetten en als ik weer rustig mag lopen. Vaak doe ik dit dan ook een half uurtje, net als bij een training van de RunningGirlsGroningen.

interval

#2 Duurloop

Dit is mijn favoriete run van mijn trainingsweek, gewoon lekker lopen. Wel iets waar ik mij echt op moet voorbereiden, en tegen op kan zien, maar wat achteraf een enorm voldaan gevoel geeft. Elke week verleng ik de afstand met 2.5km tot de langste afstand van 35km. Mijn laatste duurloop was afgelopen zondag en daarbij liep ik 22.5km. Ik ben dus nog wel even bezig om de afstand te verlengen, maar gelukkig heb ik daar de tijd nog voor. Tijdens mijn duurloop mag ik op een langzaam tempo lopen, maar dat vind ik zelf altijd moeilijk om te doen. Het klinkt misschien raar, maar ik moet echt moeite doen om, voor mij, langzaam te lopen. Dit probeer ik te doen door niet te letten op de tijd, anders wil ik alleen maar sneller, en gewoon op gevoel te lopen. Maar vaak ga ik dan nog te snel, echt een puntje voor mijzelf om op te letten! Mijn duurlopen gaan, tot nu toe, echt goed en daar ben ik heel blij mee.

duurloop

#3 Herstelloopje

De dag na mijn duurloop staat er altijd een kort herstelloopje op de planning. Dit is een rondje hardlopen van 4-5km op een rustig tempo zodat ik de spierpijn in mijn benen eruit kan lopen. Meestal heb ik wel last van stijve spieren in mijn benen de dag na een duurloop, dus echt snel lopen zit er ook niet in. Dit rondje mag dan ook op een langzamer tempo dan ik normaal zou doen. Ik merk zelf dat dit helpt tegen de spierpijn en dat mijn benen daarna soepeler zijn. Soms is het wel lastig om te gaan hardlopen, want op de bank zitten is toch een stuk fijner. Maar ik probeer het wel elke week te doen omdat ik weet dat het echt helpt!

herstelloopje

#4 10km

De laatste training van het schema is een 10km die elke week terug komt. Een 10km vind ik zelf altijd een leuke afstand om te lopen. Het is niet heel ver om te lopen, dus ik kan lekker snel gaan. Bij deze afstand kan ik echt even aan mijn snelheid werken. Als ik een drukke week heb, dan is dit een training die ik nog wel eens oversla. De andere 3 trainingen zijn net even wat belangrijker voor het trainen van een marathon.

marathontraining

Dit zijn de 4 trainingen die elke week terug komen. Natuurlijk pas ik af en toe mijn trainingen aan als het allemaal niet zo goed uit komt. Zo ben ik tijdens de trainingsperiode 2 keer op vakantie en dan zal ik ook aanpassingen moeten doen in mijn schema. De dagen waarop ik ga hardlopen, wisselt ook weleens. Dit vind ik zelf geen probleem zolang ik maar zo goed mogelijk het trainingsschema uitvoer. Nog maar 80 nachtjes slapen en dat sta ik aan de start van de Rotterdam marathon en hopelijk ben ik er dan, dankzij mijn trainingsschema, er helemaal klaar voor!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.