Hardlopen & Sport

Running – Road to Rotterdam #2

20 maart 2017
road to rotterdam

Nog maar 3 weken voordat ik aan de start sta van de Rotterdam Marathon. Het begint nu wel echt dichtbij te komen! Deze week stond voornamelijk in het teken van de laatste duurloop die ik moest lopen als training. Benieuwd hoe mijn Road to Rotterdam ervoor staat? Lees dan snel verder!

Dinsdag

Vanavond is de training van de RunningGirls, intervallen dus! Kelly vraagt mij nog vlak voor de training of ik de training wil overnemen, geen probleem maar ik wil zelf natuurlijk ook mee. Dat kan en dan mag ik ook nog eens zelf de training bedenken, top! We beginnen met een rondje om de grote vijver in het Stadspark en daarna gaan we voor een lantaarntraining. Dit doen we in de vorm van een pyramide training. Dat gaat als volgt; 1 lantaarn aanzetten, eentje rust, 2 lantaarns aanzetten, 2 rust, dit zo door tot lantaarn 4 en dan weer afbouwen naar 3, 2, 1. Een simpel intervaltraining die iedereen op zijn eigen niveau kan doen.

Zelf loop ik mee met de warming-up en daarna maak ik nog wat kilometers bij het intervallen. Dat gaat best lekker en ik kan ook nog goed aanzetten. Ik maak niet de hele 30 minuten intervallen vol, maar besluit om wat eerder aan de kant te staan om de anderen nog aan te moedigen. In totaal wel bijna 5km gelopen.

Donderdag

Wat een lekker weertje was het donderdag, ik moest de deur wel uit om te gaan hardlopen. Lekker korte broek en een shirtje aan, want wat was het warm! Mijn doel was om weer eens een snelle 10km te lopen en dan kies vaak voor de route langs het Reitdiep. Een lange rechte weg dat echt perfect is voor een snelle 10km. De eerste 6km gingen echt super fijn en ik wist er goed de snelheid in te houden. Maar helaas ging het op de terugweg minder. Ik kreeg steek in mijn zij, daar heb ik echt nooit last van, en moest daardoor een paar keer stoppen. Niet leuk natuurlijk en ik weet ook niet zo goed waardoor dit kwam. Uiteindelijk trok het pas de laatste kilometer weg, toen kon ik nog echt even goed aanzetten en mijn snelheid herpakken. Die laatste kilometer was dan ook meteen mijn snelste!

Zaterdag

Vandaag loop ik mijn allerlaatste en meteen ook langste duurloop voor de Rotterdam marathon. Super spannend vind ik dit, helemaal omdat ik vandaag in m’n eentje op pad ga. Omdat het weer een stuk minder mooi is dan een paar dagen geleden, zie ik er ook wel tegen op. Als het maar droog blijft denk ik maar. Na een korte warming-up ga ik de deur uit en begin ik met de kilometers. Via een grote omweg loop ik richting het Stadspark en vanaf daar wil ik verder met mijn rondje. Maar als ik daar loop, merk ik dat mijn schoenen niet fijn lopen. Ik heb toch mijn oude schoenen weer aangetrokken, omdat ik het nog niet aandurf om de hele duurloop op mijn nieuwe schoenen te doen. Ik besluit daarom om toch richtig huis te gaan voor een wissel van de schoenen. Inmiddels heb ik er al wel 20km opzitten, dus ik ben al over de helft!

Als ik thuis ben eet en drink ik ook even snel wat, maar ga ook meteen door. Met het idee dat ik nog maar 15km moet en schoenen aan heb die beter zitten, vervolg ik mijn pad. Dit loopt echt een stuk beter en de kilometers vliegen voorbij. Voordat ik het weet heb ik 28km gelopen en stuur ik snel een appje naar Kelly die nieuwsgierig is hoeveel ik nog moet lopen. Ik loop nog een kilometer door en maak een lusje zodat ik weer richtig huis ga. En dan heb ik ineens wind tegen, heel hard tegen. Dit had ik niet verwacht, maar ik zet door en kom gelukkig weer snel in de stad en daar heb ik weinig last van de wind.

Met nog maar een halve kilometer te gaan, kom ik bij een kruispunt en staat mijn stoplicht op rood. Dit meen je niet denk ik nog, maar ik kan hier echt niet doorlopen zonder aangereden te worden. Ik wacht dus geduldig en ga keihard weg als het stoplicht op groen is. Nog genoeg energie voor een eindsprintje en daarmee maak ik de 35km compleet. Zo blij dat deze duurloop er op zit en dat het ook nog goed ging. Die marathon is maar 7,2km verder, dus ik heb er echt vertrouwen in dat het goed gaat komen!

Zondag

Vandaag ga ik voor een herstelloopje na de duurloop van gisteren. Van spierpijn heb gelukkig niet heel veel last, maar tijdens het lopen merk ik wel dat mijn kuiten wat stijf zijn. Dat loslopen mag dus wel. Ik ga voor een kleine 5km waarbij ik niet ga letten op mijn tempo. Gewoon lopen en maar zien hoe het gaat. De kilometers zijn vrij zwaar door mijn stijve kuiten en echt snel gaat het niet, maar dat maakt niet uit. De benen zijn weer losgelopen en daar gaat het om!

De laatste, lange duurloop zit erop. Vanaf nu is het dus vooral mijn rust pakken en wat korte afstanden lopen. Dat mijn laatste duurloop goed gegaan is, geeft mij echt vertrouwen voor de marathon. Ik krijg er steeds meer zin in om die 42,195km te gaan hardlopen. Laat die marathon maar komen!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.