Hardlopen & Sport

Running – Road to Rotterdam #1

14 maart 2017
Road to Rotterdam

Nog minder dan een maandje en dan loop ik de marathon van Rotterdam. Als sinds ik over de finish kwam van mijn vorige marathon, wilde ik er weer eentje lopen. Ik ben dus echt besmet met het marathonvirus! Mijn trainingen hiervoor begon ik in de eerste week van 2017 en inmiddels zit ik bijna aan het einde hiervan. Vorige week liep ik helaas maar 2 keer, beetje weinig dus, maar beide keren heb ik wel lekker gelopen. Ben je benieuwd hoe beide trainingen gingen? Lees dan snel verder!

Dinsdag

Vandaag kwam een pakketje binnen met nieuwe hardloopschoenen. Meteen wil ik ze uittesten natuurlijk! Gelukkig is staat mijn wekelijkse intervaltrainingen met de RunningGirls op het programma. Omdat het deze keer in het Noorderplantsoen is, ga ik er hardlopend heen. Alvast een beetje inlopen en meteen wat kilometers maken. Vanaf mijn huis is het nog geen kilometer hardlopen dus dat vind ik prima te doen. Veel te vroeg kom ik aan en ik vraag mij dan altijd af of ik wel op de juiste locatie ben. Gelukkig is dat het geval en al snel komen er meer runninggirls aan.

Als Kelly er is, begint de les en hoor ik wat we gaan doen. Eerst gaan we een stukje inlopen en daarna gaan we echt aan de slag. De training van vandaag bestaat uit rondjes om de vijver lopen van ongeveer 800m. Hierbij moeten we ruim 500m hard gaan en de andere 300m mogen rustig. En dit dan 40 min. in totaal. Best een pittige training en het snelle stuk lopen, wordt ook steeds zwaarder. Maar ik loop de hele tijd lekker, al weet ik dat ik dit wel eens sneller heb gelopen. Maar die snelheid komt na het lopen van de marathon vast wel terug. Na 40 min. mag ik ermee stoppen en lopen we nog een stukje uit. Even rekken en strekken en dan zit de training er weer op. Na afloop blijf ik altijd veel te lang kletsen en begin ik aardig af te koelen. Snel naar huis dus en ik loop samen met Wilske richting huis.

Zaterdag

Vandaag staat er een duurloop van 30km op de planning, wat een afstand blijft dat toch. Gelukkig gaat Kelly vandaag mee op de fiets om mij een beetje te ondersteunen en te vermaken onderweg. Zo fijn om iemand mee te hebben waar je tegen kan praten en die ook wat eten en drinken mee kan nemen. Echt een aanrader als je aan het trainen bent voor een marathon!

Om 10 uur in de ochtend hadden we afgesproken, lekker even de tijd om wakker te worden en mijn ontbijt te eten dus. Het was echt heerlijke lente weer dus ik ging vandaag voor een korte broek. Totaal geen spijt gehad van deze keuze, want wat was het warm vandaag! De route ging naar Roden en weer terug, rondje Groningen-Drente dus. Een bekende route voor mij die ik geregeld loop. Vandaag was het ook weer een testrun voor mijn nieuwe schoenen, maar ook mijn oude neem ik mee om te kunnen wisselen als dat nodig is.

Het eerste stuk richting Roden gaat echt lekker. Mijn nieuwe schoenen lopen prima, het weer is fantastisch en ik heb genoeg energie. Na 15km doen we even een korte stop om toch maar even van schoenen te wisselen en om iets te drinken. Ik denk dat het namelijk niet zo verstandig is om de hele run op mijn nieuwe schoenen te lopen. Daarna ga ik snel weer door, want het aftellen gaat nu beginnen! Onderweg neem ik enkele keren een snoepje of gelletje en dat gaat ook steeds beter. Ik ben er geen fan van, maar ik merk wel dat ik het nodig heb om mijn energievoorraad aan te vullen. Maar lekker is het niet!

De skyline van Groningen is weer in zicht en ik heb nog een kilometer of 8 te gaan. Als ik maar door blijf lopen dan kom ik er vanzelf denk ik maar. Ik weet gewoon dat als ik nu nog ga stoppen of ga wandelen dat het dan heel moeilijk is om weer in het ritme te komen. Dus gewoon doorzetten en die benen hun werk laten doen. We komen Groningen weer in en ik moet nog een paar kilometers voordat ik mag stoppen. Nu begint het echt zwaar te worden. Ik begin steeds stiller te worden en kan alleen nog maar antwoorden met ja en nee tegen Kelly. Zo graag wil ik stoppen, maar dat mag absoluut niet. Gewoon doorgaan en voordat ik het weet staat er 30km op mijn horloge. Ik heb het gehaald!

Komende week staan er 4 trainingen op het programma waaronder mijn laatste duurloop voor de marathon. Spannend, maar ik heb er ook steeds meer zin in om die marathon te gaan lopen. 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.