Baby & Momlife

Mijn slaaptips voor baby’s

4 mei 2020
Slaaptips voor baby's

Baby’s en slapen, dat is een combinatie die volgens één van de meest gegooglede dingen is door jonge ouders. Zelf heb ik ook zo vaak, vooral midden in de nacht, gezocht naar tips om Rijk beter te laten slapen. Een uitgeruste baby is nou eenmaal een blije baby en daar heb je zelf ook profijt van. Enkele weken geleden had ik op Instagram laten weten dat het slapen van Rijk beter kon en dat ik eraan ging werken. Een tijdje geleden kreeg ik de vraag hoe het inmiddels ging met Rijk en zijn slaap. In de Stories liet ik weten dat het momenteel heel goed gaat, dat hij zelf in slaap kan vallen en precies volgens een ritme slaapt. Daarna werd ik overladen met berichtjes van wanhopige moeders die zich afvroegen hoe ik dit aangepakt had en of ik nog slaaptips had. En die heb ik zeker, want ik heb ook hier naar gezocht en alle nuttige tips hier verzameld.

Hoe krijg je een baby in slaap die niet zelf kan slapen??

De beginsituatie hier thuis was als volgt. Tot een week of 10 volgde ik Rijk en sliep hij overdag vooral in de wandelwagen of in de draagzak. In z’n eigen bedje wilde hij overdag niet slapen en elke keer was het een strijd om hem wél te laten slapen. Met 10 weken ging hij naar de opvang en ik was nogal huiverig voor het slapen daar. Dat deed hij dus ook niet heel goed. Meestal korte dutjes van nog geen half uurtje en soms eentje van een uur. Daar waren wij al blij mee. Maar er zat verder er totaal geen ritme in en sliep hij dus niet genoeg. Nog geen 2 weken naar de opvang en toen ging deze dicht vanwege het Coronavirus. Ik kwam zelf ook thuis te zitten en besloot nu het slapen echt aan te pakken. Ik had immers alle tijd. De gevolgen van het slechte slapen overdag was dat Rijk oververmoeid raakte en daardoor nog slechter sliep. Uiteindelijk was het zo erg dat Rijk ontzettend overstuur raakte als hij naar bed ging. Dit kon soms ook wel een half uur tot uur duren voordat hij sliep. Deze vicieuze cirkel moest doorbroken worden, alleen was nog even de vraag hoe? Want hoe krijg je een baby in slaap die niet wil slapen, omdat hij oververmoeid is en dit kan je pas oplossen als hij beter uitgerust is doormiddel van slapen. Dit kreeg ik niet rond en vond ik ontzettend frustrerend. Waar was toch die gouden tip om mijn baby in slaap te krijgen?!

De gouden tip waar ik naar zocht!

Ondertussen was ik heel veel aan het lezen en tips aan het zoeken over baby’s en slapen. Overal was ik op zoek naar informatie. Toen kwam ik een tip tegen waar ik op dat moment heel veel aan had. Mijn focus lag namelijk om hem maar in dat bedje te laten slapen en het leek steeds lastiger te gaan. In het boek ‘Baby in een droomritme’ las ik om je kindje te laten slapen en het maakt niet uit waar of hoe, als hij maar slaapt. Hoe simpel dit ook klinkt, het was voor mij toen een eye-opener. Vanaf dat moment liet ik Rijk opnieuw slapen in de draagzak en wandelwagen. Als hij maar sliep en zijn rust weer kon pakken. Dit was dus een begin en Rijk kreeg zo in ieder geval meer slaap dan eerst. Zijn onrust was hierdoor veel minder en dit was een betere basis om te werken aan zijn slaapritme. Toen die rust er weer was begon ik weer met oefenen met het slapen in z’n eigen bedje. Eén slaapje op een dag was al een goed begin. En vanuit hier kon ik het steeds verder uitbouwen. Om het slapen overdag te verbeteren heb ik met de volgende tips gewerkt.

Tips om het slapen te verbeteren:

  • Inbakeren – Als je baby bewegelijk is bij het in slaap vallen, helpt het om je baby in te bakeren. Dit doe ik bij Rijk ook en hij slaapt nog altijd een Puckababy inbakerslaapzakje. Hierdoor maakt hij zichzelf niet wakker met zijn armpjes en hij lijkt die geborgenheid heel fijn te vinden. Vooral met het zelf in slaap vallen kan dit goed helpen.
  • Donkere kamer – Waar wij bij toeval achter kwamen en wat ik later ook vaak las, was dat Rijk veel beter overdag sliep als de kamer donker was. En dan echt zo donker mogelijk. Bij het naar bed gaan is de kamer nog licht, zodat hij goed kan zien dat hij naar bed gaat, en zodra hij in bed ligt, gaat licht uit. Verduisterende gordijnen werken dan heel goed!
  • White Noise – Baby’s slapen niet goed in stilte. In de buik horen ze constant geluiden en dat biedt hun troost. White noise komt dichtbij het geluid wat ze in de baarmoeder horen, ik vind het zelf klinken alsof je in het vliegtuig zit. Helemaal als Rijk aan het jengelen is en dit wordt aangezet, is hij snel stil. Ook filtert het de omgevingsgeluiden. Er zijn leuke speakers zoals deze Zazu pinguïn die je in het wiegje kan hangen. Met bluetooth kan je deze verbinden met je telefoon. Op Spotify staat een playlist met 11 uur white noise, dat moet wel lang genoeg zijn.
  • Ritueel voor het slapen gaan – Waar wij ons heel erg aan vasthouden is een ritueel voor het slapen gaan. Overdag is deze vrij kort, ongeveer 5 minuten en ‘s avonds doen wij hetzelfde maar dan uitgebreider. Zo weet Rijk precies dat het bedtijd is en voorspelbaarheid lijkt hij heel fijn te vinden. Overdag lopen we naar de kamer, zeg ik dat hij zo gaat slapen, groeten wij zijn knuffelpinguïn, wordt hij verschoond en leggen wij hem in z’n bedje. Daar gaat hij in zijn slaapzakje, krijgt hij zijn speentje en zingen wij een liedje. Alles bij elkaar duurt het nog geen 5 minuten. In de avond beginnen wij met een badje, dan een korte massage, voorlezen en hetzelfde als overdag. Dit werkt heel goed en is erg prettig.
  • Wakkertijd – Op het moment dat wij nog geen goed ritme hadden en niet goed wisten wanneer hij nou in bed moest, hebben wij naar de wakkertijd gekeken. Baby’s zijn een bepaalde tijd wakker en dan zijn ze weer toe aan een slaapje. Ook deze tip haalde ik uit het boek ‘Baby in een droomritme‘. Bij Rijk was dat destijds 90 minuten en dan zorgde ik ervoor dat hij dan daadwerkelijk in bed lag. Door dit aan te houden, ging hij naar bed toe als hij ook toe was aan een slaapje.
  • Vermoeidheidssignalen herkennen – Doordat Rijk beter uitgerust was en ik de wakkertijd als leidraad gebruikte, leerde ik steeds beter zijn vermoeidheidssignalen herkennen. Als hij begon te gapen of te jengelen, dan wist ik hoe laat het was, bedtijd. Door hier op in te spelen, legde ik hem op bed als hij daadwerkelijk moe was.
  • Wakker in bed leggen – Om hem te leren slapen in zijn eigen bedje las ik de tip om hem wakker in zijn eigen bedje te leggen. Zo leert hij dat dit een plek is waar hij kan slapen. Als je hem in slaap laat vallen in je armen of op een andere plek, kan het goed zijn dat hij schrikt als hij wakker wordt. Dit was niet de plek waar hij slaap was gevallen, bedenk maar eens hoe je dat zelf zou vinden.
  • Troosten – Als ik ergens in geloof dan is het wel dat het slecht is voor een baby is om hem te laten huilen. Een baby huilt niet voor niets en wil hiermee aangeven dat iets niet prettig is. Door dit te negeren, luister je eigenlijk niet naar je baby. Maar wat vond ik het soms lastig om Rijk op een goede manier te troosten. Helemaal toen hij bij elk slaapje ontzettend protesteerde en ontroostbaar leek. Eerst gingen wij met hem wiegen en kreeg hij de speen. En maar rondlopen en wiegen. Totdat hij rustig was en weer in z’n bedje gelegd kon worden. Uiteindelijk ging dit steeds beter en konden wij hem troosten terwijl hij bed lag. Aaien over z’n hoofdje, met je vingers tussen z’n oogjes strelen, toefluisteren, speentje erin. Het ging steeds makkelijker en het leek of Rijk wist dat als hij huilde wij er zouden zijn. Inmiddels is dit helemaal niet meer nodig en kunnen wij hem zo in bed leggen zonder hem te moeten troosten.
Slaaptips voor baby's

Rust en Regelmaat – Een routine volgen

Door alles hierboven leerde Rijk zelf in slaap te vallen. Als wij hem in bed leggen, valt hij snel in slaap zonder te jengelen of getroost te moeten worden. Maar er was nog één ding waar wij hier thuis behoefte aan hadden en dat was een vast ritme. Eerst ging ik zelf wel wat bedenken, want na zoveel erover te gelezen hebben zou ik het wel weten, dacht ik. Maar het lukte niet om een goed dagritme te vinden. Daarom besloot ik de Slaapgids van ‘Slaap tips voor baby’s‘ te kopen. Hierin staan voorbeeldroutines die aansluiten bij de behoefte van kinderen van 0-4 jaar. Verder kan je nog wat tips lezen over hoe je de routine toe kan passen. Lekker kort en concreet, precies wat ik zocht. In de avond ben ik meteen zijn nachtvoeding gaan doen zoals erin staat en warempel, Rijk dronk beter en sliep daarna goed! De dag erna deed ik de hele dag volgens de routine in het boek en hij volgde al goed. De tweede dag verliep precies zoals de routine beschreef. Ik had nooit gedacht dat het zo zijn goed zou gaan! Inmiddels houden wij de routine 2 weken aan en ik ben er zo enthousiast over. Rijk gaat er heel goed op en slaapt vrijwel elke keer zoals erin staat. Soms moet ik hem zelfs wakker maken, omdat hij zo lekker slaapt.

Een heel verhaal verder, maar het komt erop neer dat ik van een onrustige baby die bijna niet sliep overdag, ben gegaan naar een baby in een droomritme. Van tevoren had ik niet eens durven hopen dat het zo goed zou gaan. De nachten slaapt hij nog niet helemaal door, maar dat vind ik voor nu nog prima. Want het is al veel beter dan het eerst was. Voor mijn gevoel heb ik nu echt het idee dat ik door heb hoe het werkt en dat het nu vanzelfsprekend is dat hij goed slaapt. Maar ik weet nog heel goed hoe wanhopig ik was toen hij maar niet wilde slapen en ik zelf ook vermoeid was. Dat wil ik niet nog een keer dus dit gaan wij zeker vasthouden. Voor alle wanhopige vaders en moeders die op zoek zijn naar slaaptips, hopelijk hebben jullie wat aan en kan dit net even helpen om een beter slapende baby te krijgen.

Lees- en kijktips

Disclaimer: De tips die in deze blog staan, werken heel goed bij ons. Elke baby is anders en wellicht werkt het bij jou baby helemaal niet. Ik ben dan ook geen slaapcoach, maar dit is puur mijn eigen ervaring wat hier beschreven staat.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.