Hardlopen & Sport

Tips voor hardlopen in de zomer

3 augustus 2018
hardlopen in de zomer

De zomer is al een tijdje bezig en wat boffen wij toch met dit heerlijke weer! Mogen we dit weer de komende tijd houden alsjeblieft! Hardlopen in de zomer begin ik steeds meer te waarderen, ik ben eigenlijk een koud-weer-loper, maar ik geniet er steeds meer van. Het zonnetje erbij, altijd in korte broek en niet eerst een paar kilometer te hoeven lopen om maar een beetje warm te worden. Maar met hardlopen met dit warme weer zijn er wel wat puntjes waar je rekening mee moet houden. Want oververhit raken wil toch niemand?! Daarom deel ik mijn tips voor hardlopen met warm weer hieronder.

Ga ‘s ochtends vroeg of in de avond hardlopen – Zet je wekker een uurtje eerder of wacht tot de zon gezakt is om te gaan hardlopen. De temperatuur is dan een stuk aangenamer en het hardlopen zal ook beter gaan. Het is gewoon niet verstandig om op het heetste moment van de dag te gaan rennen. Je lichaam kan de warmte dan moeilijk kwijt en daardoor verlies je je energie. Ik probeer hier rekening mee te houden door vaak ‘s avonds te gaan hardlopen en als ik een vroeg wakker ben, dan een rondje te lopen.

Drink genoeg voor, tijdens en na je run – Hydrateren is met dit warme weer zo belangrijk! Dus van tevoren drink genoeg en als het kan, neem water of sportdrank mee tijdens het hardlopen. Een running belt waarin flesjes kunnen is dan handig om te gebruiken. Wat ik ook vaak doe is geld meenemen en dan onderweg een flesjes water of sportdrank kopen. Ook na het hardlopen moet je weer drinken om je vochtbalans weer op pijl te krijgen.

Draag luchtige, lichte kleding – Pas je kledingkeuze aan en kies voor een luchtig hemdje of shirt met een korte broek. Meer kleding heb je echt niet nodig met dit warme weer. Probeer ook donkere kleuren te vermijden omdat deze de warmte aantrekken. Kies liever voor kleding met een lichte kleur.

Ga hardlopen in schaduwrijke plekken – Kijk van tevoren goed naar de route die je wilt lopen en kies voor een route met veel schaduw. Denk aan hardlopen in een bos of juist in de stad. Kies niet voor de hardlooproutes in open velden. Het kan misschien even zoeken zijn naar de juiste route, maar wie weet kom je zo weer op plekken waar je anders niet zo snel heen zou gaan!

Ga langzamer lopen dan normaal – Pas je tempo aan en loop niet te hard van stapel. Je lichaam werkt al hard genoeg om alle warmte af te voeren dus het hardlopen mag écht wel een stapje langzamer. Tijdens mijn allereerste marathon was het ook bijna 30 graden en omdat ik hier totaal niet aan gewend was, ging ik ook een stuk langzamer dan ik zou willen. Op dat moment was dat gewoon de beste keuze, want zo heb ik ‘m wel uit kunnen lopen.

Vergeet je niet in te smeren – Een puntje wat snel vergeten wordt, maar toch echt belangrijk is, smeren met zonnebrandcrème. Omdat je tijdens het hardlopen enige tijd in de zon komt, is de kans dat je verbrandt aanwezig zonder dat je het zelf door heb. Zelf maak ik altijd gebruik van deze zonnebrandcrème die speciaal voor sporters is bedoeld. Wel zo fijn dat de zonnebrand blijft werken ook al ben je aan het zweten.

Luister naar je lichaam – Het allerbelangrijkste blijft gewoon dat je luistert naar je lichaam. Gaat het hardlopen niet, stop dan en ga wandelend verder. Vraag niet teveel van je lichaam met dit warme weer. En als je het echt niet ziet zitten om te gaan hardlopen, sla dan een keertje over en neem een extra rustdagje!

Hoe pakken jullie hardlopen in de zomer aan??

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.