Hardlopen & Sport

Tips voor hardlopen naast een drukke baan of studie!

18 februari 2019

Een tijdje geleden bij de Q&A over de marathon kreeg ik de vraag hoe ik werken met het trainen voor een marathon combineer. Dit was over mijn training voor de Berlijn marathon, maar inmiddels ben weer aan het trainen voor een marathon. Nog steeds een actueel onderwerp voor mij dus! En daarnaast weet ik dat veel jullie soms moeite hebben met hardlopen naast een drukke baan of studie. Het is iets wat gewoon lastig blijft, want soms kan je voor je gevoel echt geen gaatje vinden om een rondje te gaan hardlopen. Zelf heb ik daar ook veel moeite mee gehad en wist ik soms niet hoe ik alles moest doen en wanneer ik kon trainen. Maar inmiddels gaat dit stukken beter en lukt het mij, naast een fulltime baan, om minimaal 4 keer in de week te trainen. En dat zijn niet alleen maar korte trainingen. Als ik kijk hoeveel tijd ik eraan kwijt ben dan kom ik op ruim 6 uur per week! Voor mij is het heel goed mogelijk en daarom deel ik mijn tips voor hardlopen naast een drukke baan of studie  

Maak gebruik van een trainingsschema

Voor mij is het essentieel dat ik een trainingsschema heb. Zo weet ik welke trainingen ik moet uitvoeren elke week. Kelly van RunningGirls.nl heeft een persoonlijk schema voor mij gemaakt waarin ik specifiek aan mijn doel werk, het uitlopen van een sub4 marathon. Ken je niet een hardlooptrainer die een schema voor jou kan maken? Ga dan op zoek naar een trainingsschema die past bij jouw doel. Op internet is er heel veel te vinden en er is vast wel eentje die bij je past. Zelf heb ik eerder een trainingsschema uit het boek ‘Live, Love, Run’ van Annemerel gebruikt voor mijn eerste marathon. Of keek ik op de site van de hardloopwedstrijd die in op de planning had. Daar staan vaak ook diverse trainingsschema’s op. Een trainingsschema geeft voor mij een houvast en daardoor weet ik wat ik elke week kan verwachten qua trainingen.

Zet je trainingen in je agenda

Als je een trainingsschema hebt, plan dan al je trainingen in je agenda. Dit klinkt heel logisch, maar dit deed ik eerst niet. Daarvoor keek ik wel wanneer ik tijd had om te lopen. En ik kan je vertellen, dat werkt dus niet. Kijk hoeveel tijd de trainingen ongeveer gaan kosten en zoek in je agenda de vrije momenten op en vul de training in. Zelf doe ik dit zoveel mogelijk vooruit zodat ik weet of ik uit kom met mijn trainingen. Mocht dat namelijk niet lukken, kan ik mijn trainingsschema aanpassen zodat het wel past in mijn agenda Of ik pas natuurlijk de afspraken in mijn agenda aan, maar net wat het beste uitkomt. Zodra je alles in je agenda hebt genoteerd, probeer jezelf dan ook aan die afspraak te houden! Want hoe makkelijk is het niet om te schuiven met trainingen. Dat deed ik voorheen ook vaak, met als gevolg dat ik de training helemaal niet meer deed. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus kom je eigen afspraak na!

Spreek met iemand af om samen te gaan hardlopen

Heb je moeite om jezelf te motiveren voor een training die in je agenda staat? Maak dan een afspraak met iemand anders die met je meegaat. Of nog beter, ga trainen met een loopgroepje. Op de een of andere manier is een afspraak die je met iemand hebt staan, lastiger om af te zeggen dan eentje die je met jezelf hebt. Maak daar dus gebruik van 😉 Ga op zoek naar een hardloopbuddie die ongeveer hetzelfde aankan als jij qua tempo en afstand of vraag iemand mee die wil meefietsen. Daarnaast is trainen met een loopgroep heel fijn. Je hebt dan een vast moment in de week de training en daar ga je gewoon heen, geloof mij! Elke dinsdagavond train ik met RunningGirlsGroningen en zonder er over na te denken ga ik elke keer hier heen. Het is een gewoonte geworden en dat werkt voor mij heel goed!

Plan de kortere trainingen op werk- of studiedagen

Voor of na een lange werkdag is het soms moeilijk om te de deur uit te gaan. Zelf plan ik dan ook mijn kortste trainingen in en dan ook nog op m’n kortste werkdagen. Toevallig komt dit ook nog eens uit met mijn trainingsschema dus dat is ideaal. Zo heb je nog wel energie om te gaan lopen en wat is nou een training van een half uurtje? Precies, die kan je meteen na je werk even uitvoeren. Niet te lang over nadenken, spullen van tevoren klaarleggen en gaan!

Doe de duurlopen op je vrije dagen

Heb je een dagje vrij? Ga dan voor die lange duurloop. Maak gebruik van je vrije dagen en ga dan voor de trainingen die het meeste tijd en ook energie kosten. Het is een stuk relaxter lopen als je weet dat je er tijd voor hebt en dat je verder de dag geen (werk)verplichtingen hebt. Helemaal nu ik aan het trainen ben voor de marathon, kan mijn duurloop wel drie uur duren. Hier moet ik dus echt tijd voor vrij maken en omdat ik weet dat het veel energie kost, zorg ik ervoor dat ik dit op m’n vrije dag doe. Zo weet ik dat ik alle tijd heb om te lopen, maar ook dat ik tijd heb om bij te komen.

Maak tijd vrij om te gaan hardlopen

Dit is misschien wel de allerbeste tip, want hier komt het gewoon op neer! Als je echt wilt werken aan jouw hardloopdoel, dan moet je er tijd voor vrijmaken. Zo simpel is dat gewoon! Dus zoals ik eerder zei, zet het in je agenda en houd je aan je afspraak. Lukt het echt niet om een gaatje te vinden? Ga dan kijken wat je kan aanpassen in je agenda. Misschien kan je vanuit je werk terug naar huis hardlopen. Of moet je ergens naar toe, ga dan hardlopend als dit mogelijk is. Zet je wekker een uurtje eerder en doe je training meteen in de ochtend. Totaal geen favoriete training van mij, maar als het echt moet doe ik mijn loopje vroeg in de ochtend. Maak dus tijd vrij om alsnog je trainingen te kunnen doen.

Dit zijn mijn tips voor hardlopen naast een drukke baan. Voor mij werkt dit heel goed en inmiddels heb ik de discipline om mijn trainingsschema daadwerkelijk goed uit te voeren. En geloof mij, dit ging echt niet vanzelf. Maar ik ben zo blij dat ik nu voor mij werkt en dat het eigenlijk als vanzelf gaat. Als hardlopen in mijn agenda staat, ga ik gewoon! Hoe werkt dat bij jou? Heb jij nog een gouden tip om hardlopen en een drukke baan te combineren?

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Rogier Rozendaal 18 februari 2019 at 20:48

    Goede tips allemaal Wilja! Momenteel ben ik ook aan het trainen voor een marathon, mijn eerste. Er gaat inderdaad behoorlijk wat vrije tijd in zitten, ik volg een schema waarbij ik 5-6 keer per week loop. Bij mij helpt het enorm dat ik mijn complete schema op dagniveau heb uitgeprint en aan de binnenkant van een keukenkastje heb hangen. Dan nog is het goed plannen met een fulltime baan in twee ploegen en een gezin met drie kinderen onder de vier jaar, maar tot nu toe gaat het allemaal nog voorspoedig!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.