Hardlopen & Sport

Running – Wat je moet weten als je gaat trainen voor een marathon

14 april 2017
Marathon training
Ruim 5 jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen en inmiddels heb ik twee marathons uitgelopen. Toen ik begon met hardlopen, had ik nooit gedacht dat ik ooit zou trainen voor een marathon, laat staan er eentje uitlopen. Maar blijkbaar zit er echt een duurloper in mij verscholen, want ik vind het super leuk om te doen! Ik kijk er dan ook altijd naar uit om die 42,195km te gaan hardlopen.

De eerste keer dat ik ging trainen voor de een marathon was alles nieuw en wist ik niet zo goed wat ik kon verwachten. Natuurlijk had ik het idee dat ik veel zou moeten trainen en dat het niet altijd zo leuk zou zijn. Maar hoe dat precies zou verlopen, wist ik niet. Na het lopen van de Rotterdam marathon heb ik wel het idee wat er te verwachten valt als ik weer zou gaan trainen voor een marathon.

De dagen na het lopen van de marathon kreeg ik veel berichtjes via Instagram dat door mijn enthousiasme anderen het idee kregen om ook een marathon te gaan lopen. Super leuk om te horen dat het zo aanstekelijk werkt! En ik snap ook heel goed dat als je alle vrolijke finishfoto’s voorbij ziet komen op social media dat je dan denkt, dat ik wil ik ook! Maar bedenk goed waar je aan begint, want een marathon loop je echt niet zomaar. Er gaan maanden aan voorbereiding aan vooraf en de dag zelf kan fantastisch zijn maar ook verschrikkelijk.

Dit moet je weten als je gaat trainen voor een marathon.

Het kost heel veel tijd. Vooral de duurlopen zijn lang en soms was ik wel 3,5 uur onderweg. Tel daarbij de tijd aan voorbereiding en erna erbij op en je bent zo je hele vrije zaterdag bezig met hardlopen. Maak dus echt tijd in je agenda vrij om te gaan hardlopen. Per week was ik vaak wel 6 of 7 uren alleen al aan het hardlopen. Het is dus echt niet iets wat je zo even doet.

Je krijgt een onstilbare trek in eten. Hardlopen kost energie en vooral als ik een duurloop had gedaan, kon ik de rest van de dag wel blijven eten. Zo veel trek had ik! Niet zo gek natuurlijk, want als ik kijk naar mijn verbruikte calorieën dan mocht ik er ook behoorlijk veel eten om het weer aan te vullen. Een goede voorbereiding is het halve werk, zorg er dus voor dat je genoeg in huis hebt voor na je duurloop.

Eten en drinken tijdens het hardlopen wordt één van je talenten. Dit is namelijk echt een must als je de marathon loopt. Tijdens het hardlopen is het ontzettend belangrijk dat je voldoende vocht en energie binnen krijgt. Dit kan je binnen krijgen door te drinken en doormiddel van gelletjes. In het begin vond ik deze gelletjes echt verschrikkelijk vies, want het is zo mierzoet. Maar naarmate ik ze vaker nam, begon ik ze steeds meer te waarderen. Dit omdat ik merkte dat mijn energielevel daardoor hoog bleef. En tijdens een marathon kan je geen tijd verliezen met eten of drinken dus moet je wel leren om dit al lopend binnen te krijgen. Tenzij het natuurlijk erg warm is, neem dan vooral de tijd voor het innemen van drinken!

Zonder support kom je nergens. Wat ik gemerkt heb, is dat het krijgen van support erg motiverend kan werken. Zowel tijdens het trainen en natuurlijk ook bij het lopen van de marathon zelf. Een paar duurlopen heb ik samen met Kelly gedaan. Zij op de fiets en ik ging hardlopen. Omdat ik toch op een langzaam tempo moest lopen, kon ik de hele tijd kletsen. Wel zo gezellig en zo vliegt de tijd voorbij. Bij mijn beide marathons had ik support aan de kant staan die ervoor zorgden dat ik ze vaak langs de kant zag. Dit kan je net een beetje extra energie geven om door te gaan!

Je lichaam krijgt het zwaar te verduren. Zoveel hardlopen is een aanslag op je lichaam. Enkele keren had ik na het lopen van een duurloop zo weinig energie. De rest van de dag kon ik alleen nog maar zitten of liggen. Totaal uitgeput door het hardlopen dus. En dan zijn er nog de schuurplekken en blaren waar je mee te maken krijgt. Je lichaam wordt er niet mooier op, maar hé je doet het ergens voor.

Als je over de finish komt, besef je dat alles het waard is geweest.

Beide keren kwam ik met een enorme runnershigh over de finish. Als het zou kunnen, was ik meteen nog een rondje gaan hardlopen. Het gevoel dat je het gewoon geflikt hebt, is fantastisch! En geloof mij, het is echt verslavend en het geluk wat je op de foto’s ziet, is hartstikke echt! En, heb je al zin om te gaan trainen voor een marathon??

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply 3 maal is scheepsrecht – Didier Salembier 14 april 2017 at 17:46

    […] liep je nog niet eerder een marathon maar begint het nu toch een beetje te kriebelen? Lees dan Wilja haar breakfastblog van vandaag: die gaat over alle opofferingen en investeringen die je zult moeten als je wilt […]

  • Reply Eleni 14 april 2017 at 17:55

    Super herkenbaar! Maar het is de tijd dubbel en dwars waard!

    • Reply Wilja 15 april 2017 at 17:38

      Dat is het zeker!!

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.